Platsvarumärket Växjö kan ses som något av en anda eller en uppfattning. I och med att detta innehåll (associationer, händelser, verksamheter, nyheter och så vidare) inte kan bakas in i en särskild logotyp, organisation eller motsvarande, ska du alltid utgå ifrån din egen huvudkommunikation. Komplettera med platsvarumärket så att de olika delarna förstärker varandra. På så sätt bygger du varumärket Växjö, samtidigt som det förstärker dig och din kommunikation.


Här beskrivs hur du genom tre enkla steg kan komplettera din egen huvudkommunikation med platsvarumärket Växjö.


1. Välj värden

Börja med att matcha värdeord med den kommunikation som du vill använda grundreceptet på. Det vill säga värden som redan finns representerade i er huvudkommunikation. Du hittar värdeorden under respektive värdeområde:

 

Entreprenörskap och drivkraft

Miljö, klimat och natur

Utbud

Öppenhet

Om det inte finns några konkreta värdeord som matchar men din huvudkommunikation, så kan du välja att använda det korta receptet.

2. välj färg

För att matcha receptet med övrig grafik i din kommunikation är det lämpligt att välja en färg som redan finns i densamma. Lägg gärna receptet i en anpassad färgad rektangel och, om möjligt, med bakgrundsgrafik (valfritt) som förstärker känslan och budskapet.

 

3. skapa receptet

Ladda hem typsnittet VXOCaps här (högerklicka på länken och välj "Spara mål som" eller "Spara länk som") och installera det på din dator.


Nu är det dags att sätta ihop värdeord, ”både-och-hjärtat” samt färg till en grafisk enhet. Därefter gäller det att hitta en bra placering på en lämplig yta på din kommunikation, som inte stör ditt huvudbudskap.


Placera receptet uttfallande från olika sidor, horisontellt/vertikalt för att på så sätt markera att receptet är ett tillägg och inte en central del av huvudkommunikationen. Platsvarumärkets närvaro ska alltså aldrig ligga centralt eller uppfattas som ett huvudbudskap.



Färdiga värdeordskombinationer

Du kan ladda ner färdiga värdeordskombinationer. Kombinationerna är i formatatet PNG och finns i flera olika färger - redo att klistras in i din färdiga kommunikation (A4- och A3-format, Powerpoint och liknande format).


För större kommunikationsformat rekommenderas EPS-versionen av värdeordskombinationerna. Då kan du själv byta typsnittsfärg, bakgrundsfärg samt lägga in egen grafik (Standard är grönt typsnitt mot vit bakgrund). Kräver tillgång till program för grafisk produktion, så som Adobe Illustrator med flera.


Du hittar de färdiga kombinationerna i både PNG- och EPS-format härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.